YHDISTYKSEN TAUSTAA

Suomen Lemmikkiliitto ry on yhdistys, jonka jäsenistön muodostavat lemmikkieläintuotteiden maahantuojat, valmistajat, vähittäismyyntiliikkeet ja palvelujen tarjoajat.

Yhdistys on alun perin perustettu lemmikkieläinalalle jo 1998 (nimellä Lemmikkitukkurit OTUS ry.) ja vuonna 2014 koko alan kaupallinen edunvalvonta saatiin ensimmäistä kertaa toimimaan yhden yhdistyksen kautta.

Yhdistyksen tarkoituksena on valvoa lemmikkieläinalalla toimivien suomalaisten kaupallisesti toimivien yritysten yleisiä ja yhteisiä ammatinharjoittamiseen liittyviä etuja, edistää jäsentensä välistä yhteistoimintaa ja parantaa alan yhteisiä toimintaedellytyksiä. Yhdistyksen jäsenet noudattavat toiminnassaan hyvää markkinointitapaa ja voimassaolevaa lainsäädäntöä.

Mitä yhdistys on tehnyt

- Yhdistyksen edustaja toimii aktiivisesti mm. näissä toimielimissä: MMM (Maa- ja Metsätalousministeriö) :n vieraslajiasioiden neuvottelukunnassa, MMM:n Seura- ja harrastuseläintenhyvinvoinnin neuvottelukunnassa, FIN-Havi vierasnisäkkäiden työpajassa ja vieraslajiasiantuntijaryhmässä.

- Järjestänyt Lemmikkialan tukkumessut (OTUS Paviljonki) Lemmikkimessujen yhteydessä 2015

- Julkaissut OTUS e-lehden vuonna 2015

- Järjestää jäsenistölleen Otus 2020 -risteilyn kokouksen yhteydessä, kunhan koronavirus rauhoittuu